Postad av under Nyheter.

kulturlampa-2

Sökmotoroptimering är egentligen enkelt. Det handlar om att komma först.

Det liknar idrott på det sättet. Man har en rad medtävlare som man kämpar mot om platsen överst på listan. Den som ligger överst i sökfältet på Google får flest klick. Och flest klick ger mest pengar (förhoppningsvis i alla fall).

Ett fint exempel på hur man kan kämpa sig till en förstaplats är e-handelsföretaget Kulturlampan. Det är ett företag som säljer lampor och annat i klassisk design och hög kvalitet. Det startade i våras från noll. Sedan starten har ägarna, Frank och Maria Randow, jobbat med sin sida, för att få upp trafiken till den och för att öka sin synlighet.

Jag har hjälpt till lite grand med texter till hemsidan. Det är en stor mängd artiklar och många ord att försöka promota. Och eftersom det finns en konkurrens med inarbetade företag redan på plats på nätet så är det en utmaning.

Det är så roligt då när något av orden som man jobbat med landar högst upp, på förstaplatsen. Det hände för ett par veckor sedan med ordet stallampor, för Kulturlampans del. man har också klättrat med en del andra ord, som marina lampor och hästlampor, till exempel.

Det är inte stora ord på det sättet att det är miljontals sökningar på dem. Men det är så här man måste jobba med sökmotoroptimering när man är ny i en bransch. Man får liksom ta ett ord i taget. Har man fått upp ett ord så det blir synligt på Google, så kanske det ger fem klick om dagen, om det är ett lite ovanligt sökord. Det låter kanske inte så mycket, men det blir i alla fall 1 800 klick om året. Har man sedan tio sådana ord, så blir det ju 18 000. Sedan beror det förstår på en rad andra faktorer om det blir köp av de där klicken; pris, design, kvalitet och så vidare.

Men när man har börjat få trafik på små ord, är det lättare att börja göra sig gällande på det lite större orden också. För trafik är första steget på vägen till ett genomfört köp.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *