Postad av under Nyheter.

hav-utan-hamnar

Ulf Lundell gjorde en uppskattad låt för några år sedan som heter ”Hav utan hamnar”. Den handlar väl om ensamhetens desperation och sökandet efter en fast punkt i tillvaron, eller något sånt.

I alla fall, jag kom att tänka på den sköna låten i våras när jag hjälpte vår kund TKL logistics med en liten native marketing – kampanj för tågfrakt från Kina.

Ja, från båtfrakt till tågfrakt är inte steget så långt som man kan tro. Saken är den att det var (och är) konflikt i hamnen i Göteborg och många svenska företag har bekymmer med att få fram sitt gods i tid. Eftersom TKL är ett speditionsföretag med många kunder inom svensk industri och handel, är detta ett problem som berör deras verksamhet också.

TKL har jobbat med tågfrakt från Kina i några år, som komplement till båt och flyg. Kort sagt kan man säga att tågfrakten är snabbare än båt, men billigare än flyg. Dessutom ett betydligt mer miljövänligare fraktsätt än flyg.

I samband med hamnkonflikten växte plötsligt tågfrakten fram som ett ännu mer attraktivt alternativ. Det var ju verkligen läge då att göra omvärlden uppmärksam på just detta fraktalternativ. Men hur gör man det på bästa sätt?

När man vill berätta om lite mer komplicerade sammanhang och nå ut i bruset av information, så är native marketing det bästa verktyget. Det är i alla fall min åsikt. Man använder tidningsjournalistikens form. Skriver helt enkelt en vanlig artikel, men på beställarens uppdrag. Syftet med den är att ge lite mer fördjupad kunskap, samtidigt som beställarens varumärke lyfts fram.

Vi använder vår webbtidskrift Företagskanalen i native marketing – syfte. Där publicerade vi då en artikel om tågfrakt från Kina. Sedan länkade vi förstås den artikeln på våra sidor i sociala medier. Det fina med det är att där kan kan styra till vilka man sprider till. Artikeln väckte stort intresse. Många kommenterade och lajkade på Facebook och spridningen blev i det närmaste optimal. Eftersom vi kan rikta spridningen till utvalda målgrupper vet vi att artikeln har nått lika stor upplaga som Dagens Industri, och ungefär samma målgrupp som brukar läsa just den tidningen och andra affärstidningar. Och, eftersom vi är smålänningar, det viktigaste; det är spridning som är ytterst kostnadseffektiv. Mycket av spridningen blir gratis när det väcker intresse hos människor. Intressanta artiklar vill man ju gärna dela med sig av.

De svenska hamnproblemen är ännu inte helt lösta. Ulf Lundells låt är fortfarande aktuell. Vi kanske alla har anledningar att fundera över vad vi skulle ta oss till i en tillvaro på ett hav utan hamnar:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *